Korte levertijd

Ruime keuze

Goeie kwaliteit

Contactformulier

Wat voor soort geschenk zoek je?

Hoeveel stuks wil je?

Welke kwaliteit wil je?

Ga naar contact

Relatiegeschenken: de geschiedenis

De oorsprong van relatiegeschenken

Tegenwoordig vinden we het niet meer dan normaal dat er relatiegeschenken worden uitgewisseld. Bedrukte pennen, kaarten of andere cadeaus verwachten we op z'n minst wel. Maar waar komt deze traditie eigenlijk van af? We herhalen nu eerst even de redenen voor bedrijven om relatiegeschenken te geven:

  • als bedankje voor de samenwerking;
  • ter vergroting van de naamsbekendheid;
  • potentiële partners of klanten wegkapen of behoeden van de concurrent;
  • als reclame;
  • om contacten te onderhouden.

Al deze redenen moeten ervoor zorgen dat het imago van het bedrijf wordt versterkt. Promotieartikelen zijn in ieder geval bedoeld om mensen te beïnvloeden.
 

Relatiegeschenken in de prehistorie

Dit klinkt misschien heel vreemd, maar relatiegeschenken werden al in de prehistorie gegeven. Natuurlijk werden ze zo toen nog niet genoemd, maar wel gaf men elkaar cadeaus met het doel om elkaar te beïnvloeden. Stamleden gaven hun stamhoofd cadeaus met de hoop om op die manier bij hem in de smaak te vallen. Dit is eigenlijk hetzelfde als wat bedrijven nu willen bereiken bij hun klanten.
 

Commerciële inzet van relatiegeschenken

Lang na de prehistorie werden relatiegeschenken past voor de eerste keer commercieel ingezet. Dit gebeurde in de VS, in 1789 bij de inwijding van George Washington. Er werden toen campagne buttons verspreid. Later, in de 19e eeuw werden er nog meer relatiegeschenken verspreid. Er werden linialen en kalenders gemaakt en afgegeven. Het leek echter in de verste verte nog niet op wat er op vandaag verspreid wordt.
 

Relatiegeschenken vanaf de 19e eeuw

Er is één persoon die wordt gezien als de grondvester van promotieartikelen. Dit was een man uit Ohio, VS die een drukkerij runde. Hij overtuigde een plaatselijke boekenwinkel om het logo van de winkel ook te laten bedrukken op de tassen die zijn klanten bij de boeken kregen. Deze tassen werden zodoende gegeven aan de scholen in de buurt en ze waren een groot succes. Zo groot zelfs dat er spoedig ook andere producten afgegeven werden zoals schorten, petjes en kalenders. In 1904 werd toen voor het eerst een vereniging opgezet die handelde in relatiegeschenken. Deze vereniging is vandaag de dag nog actief en is gegroeid van 12 tot 7500 leden.
 

Relatiegeschenken nu

Veel hoeven we niet te zeggen over hoe er tegenwoordig met promotieartikelen omgegaan wordt; dit weten we allemaal uit ervaring. Toch is de evolutie op het gebied hiervan nog niet voorbij. We moeten namelijk steeds originele geschenken blijven bedenken om nog op te vallen. Daarnaast worden er steeds vaker gezocht naar manieren om moderne technologieën te verwerken in de cadeaus. Denk bijvoorbeeld aan USB-sticks, camera's of andere digitale producten. geschenken, relatie geschenk